Website laten maken? Dit moet je weten!

Scroll naar onder

Website laten maken? Dit moet je weten!

De digitale wereld ontwikkelt zich in een rap tempo en jij wilt natuurlijk niet achterblijven. Je hebt nog geen website of je huidige website is gigantisch aan vernieuwing toe. Maar waar moet je eigenlijk rekening mee houden als je op een websitebouwer afstapt? Het is fijn om eerst wat kennis op te doen, zodat je weet waar je het over hebt en je geen spreekwoordelijk oor aangenaaid kan worden. Dat is waar dit artikel voor is!

Beginnen bij het begin: domeinnaam & hosting

Een domeinnaam is een unieke naam op het internet. Onze domeinnaam is 730.nl. Hier kunnen we onze website aan koppelen, maar ook mailadressen voor aanmaken. Voor een domeinnaam betaal je vaak per jaar, afhankelijk van de extensie. Zo is een .com domeinnaam bijvoorbeeld duurder dan een .nl domeinnaam.

Naast dat je per jaar voor je domeinnaam betaalt, doe je dit ook voor je web- en mailhosting. Je website en mailbox zweven natuurlijk niet ergens in het luchtledige. Deze moeten ergens op een fysiek stukje server opgeslagen worden. Dat stukje server huur jij en daar komen hosting- en mailkosten vandaan.

Je kunt eenvoudig bij een grote hostingprovider als Strato, TransIP of MijnDomein je domeinnaam registreren en web- en mailhosting afnemen. Deze zijn goedkoop en prima voor een eenvoudige website. Ons advies is altijd dit onder te brengen bij onze hostingpartner TenHaveICT. Door de korte lijntjes ontstaat een service-niveau dat schaars is. Mocht er wat misgaan dan is dit met een belletje opgelost. Dat is de kwaliteitsstandaard die wij willen bieden.

Het doel van je website

Zorg ervoor dat je voor jezelf duidelijk hebt wat het doel van je website moet zijn. Zo heb je websites die slechts informerend zijn en als visitekaartje dienen. Maar er zijn ook websites waarmee organisaties meer werk hopen binnen te halen. Het doel van je website is zo belangrijk omdat je hier alle keuzes die je tijdens het ontwerp- en bouwproces maakt tegen af kunt wegen. Dient het vraagstuk waar we op stuiten het doel? Als daar het antwoord nee op is, is de kans groot dat je dit vraagstuk beter achterwege kunt laten of moet veranderen.

Template vs. custom design

Sommige websitebouwers werken met een template. Een template is een door anderen gemaakte voorbeeldwebsite die gebruikt kan worden als basis voor andere websites. Het internet staat er vol mee. Een websitebouwer kan een template uitkiezen die het beste bij jou past of waar die het best mee uit de voeten kan. Vervolgens past hij of zij het logo, kleurtjes, teksten en afbeeldingen aan en voila! Er staat een complete website. Dit is interessant wanneer je op zoek bent naar een eenvoudige, budgetvriendelijke website.

Voor een professionele en tijdloze website die helemaal bij jou past adviseren we altijd een custom design. Eerst wordt door een grafisch designer een visuele representatie van je website gemaakt. In een aantal feedbackrondes kun jij je mening geven, zodat het ontwerp helemaal naar jouw wens wordt. Na akkoord van de ontwerpen wordt de website gebouwd. Compleet op basis van het met jou samengestelde ontwerp. Dit is natuurlijk een investeringsrijker proces, maar dat is het uiteindelijk meer dan waard.

Je digitale huisstijl en beeldmateriaal

Dan is het ook van belang dat je een huisstijl hebt die zich leent voor digitale producten. Heb je bijvoorbeeld een goed logo, mooie kleuren die lekker werken op een beeldscherm, vormen en lettertypes? Dan ben je good-to-go. Heb je dat niet? Ga er dan met een designer eens goed voor zitten en ontwikkel een duidelijke huisstijl. Deze is namelijk ook voor offline zaken als het bedrukken van kleding, vlaggen, interieur en briefpapier van essentieel belang.

De foto’s op je website bepalen grotendeels de sfeer van je website en de eerste indruk van je bezoeker. Geef dan ook hier aandacht aan. Laat een middag een fotograaf (zoals Carlijn Stortelder) langskomen. Met wat goede voorbereiding heb je aan een middag foto’s maken genoeg beeldmateriaal om je website mee te vullen en ook wat leuke social media content mee te maken.

Wat kost dat dan?

Iedere wens is natuurlijk anders, maar ik ga proberen je een indicatie te geven. Templates hebben vaak een gratis versie met beperkte functionaliteit en een PRO versie met volledige functionaliteit. Een PRO versie kost vaak zoiets als € 30, € 69 of € 89. Dat gaat gepaard met een jaarlijks terugkerend bedrag om updates te blijven ontvangen voor die template. Je kunt ervoor kiezen dat niet te doen, maar dat wil je eigenlijk wel voor de veiligheid van je website. Websitebouwers vragen rond de € 300 – € 500 voor het “inrichten” van zo’n template.

Ga je voor een custom ontwerp dan moet je rekening houden met een grotere investering. Het kost dan ook meer tijd om een custom ontwerp te maken en te bouwen. Het ligt ook aan de functionaliteiten die je website heeft. Moet men bijvoorbeeld via een slim formulier een offerte aan kunnen vragen of is een eenvoudige informatieve website met tekst en afbeeldingen voldoende? Bij een eenvoudige informatieve website met 5 pagina’s, ontworpen door een designer en gebouwd door een ontwikkelaar, is een investering vanaf € 2000 niet gek.

Verschijnt mijn website in Google?

Wanneer men jou in Google opzoekt, wil je natuurlijk dat je als eerste hit in de zoekresultaten verschijnt. Dit is ook iets waar een websitebouwer rekening mee moet houden en waar je zeker naar moet vragen. Jij kunt je hierop voorbereiden door bijvoorbeeld alvast na te denken over op welke relevante zoektermen jij gevonden wilt worden. Het is van belang om hier in de teksten op je website rekening mee te houden. Ook is het handig om alvast een idee te hebben wie je doelgroep is. De websitebouwer kan je ook helpen dit te onderzoeken. In mijn blog lees je hoe jij jouw website optimaal voor online vindbaarheid inricht.

Onderhoud en marketing

Je website is af! En nu dan? Net als een auto heeft een website ook onderhoud nodig. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat voor gebruikte templates of modules updates uitkomen die doorgevoerd moeten worden. Deze updates worden niet voor niets uitgebracht en verhelpen vaak security issues. Heb je bijvoorbeeld last van spam in je contactformulier? Check eerst of je website up-to-date is.

Als het doel van je website het werven van nieuwe klanten is, dan kun je niet verwachten dat dit vanzelf gebeurt. Hier zul je een marketingplan voor moeten hebben om actief mee aan de slag te gaan. Er moet een doelgroep bepaald worden, een funnel vormgegeven worden, content bedacht worden en een marketingplan opgesteld worden. Deze moet je blijven meten en bijstellen. Ja ja, het is nogal wat zo’n website.

Kortom: dit moet je niet vergeten

Een les die ik uit de praktijk geleerd heb: wanneer je te lichtzinnig over een website denkt, snij je jezelf vaak in de vingers. Zoiets als goedkoop is duurkoop. Het is verstandiger om met zorg en aandacht een goede website neer te zetten. Hier kun je de toekomst mee in en op blijven bouwen.

Er spelen dus een heel aantal factoren een grote rol bij het maken van een website, namelijk:

  • Wat word je domeinnaam? En welke extensie ga je hanteren?
  • Wat is het doel van je website?
  • Wil je een template of een custom design?
  • Heb je een huisstijl die zich leent voor digitale producten?
  • Wat is je budget en rijmt deze met jouw verwachtingen van de website?
  • Wat is je doelgroep en welke zoekwoorden gebruiken zij?
  • Wie gaat jouw website onderhouden?
  • Wil je marketing inzetten na lancering van je website? Zo ja, wat wil je daarmee bereiken?

Hopelijk heb je nu een beter beeld bij wat allemaal bij het bouwen van een website komt kijken. Wil je ook dat ik een dergelijk artikel schrijf voor een webshop of webapplicatie? Laat het me weten via een berichtje op Facebook, Instagram, LinkedIn of stuur me een mailtje. Ken je iemand die dit artikel goed kan gebruiken? Deel hem gerust!

Terug naar alle blogs