730. Blog

Typografie op het web

Het karakter van een website is, naast de afbeeldingen, sterk afhankelijk van de tekst en hoe deze eruit ziet. De typografie draagt bij aan het overbrengen van jouw boodschap; de tone-of-voice. Er zijn verschillende fonts met allemaal een eigen karakter. Over het algemeen is het kiezen van een font een subjectieve zaak, maar in deze blog geven wij onze visie erop. Er zijn wat karakteristieke eigenschappen van fonts die met bepaalde zaken geassocieerd worden. Wanneer gebruik je bijvoorbeeld een Serif letter en wanneer een Sans-serif? Je leest het hier!

Serif

Een Serif letter is er één met schreven. Schreven komen voort vanuit de kalligrafie en de eerste manuscripten van monniken. Over het algemeen heeft een Serif letter een klassieke uitstraling en is goed leesbaar – ook voor langere stukken tekst. Dit is terug te zien in de literatuur, maar je ziet ze ook op het web. Op het web wordt echter sneller voor een Sans-serif letter gekozen. Dit heeft te maken met het feit dat Serif letters op kleinere apparaten minder fijn leesbaar zijn in onze ogen.

typografie-newyorktimes
Afkomstig van nytimes.com

Als voorbeeld nemen we New York Times. Van origine is de Times een krant, dus zij gebruikt dit lettertype als knipoog. Zoals net gezegd werkt een Serif letter ook lekker voor langere teksten, waar je bij nieuws-items vaak wel mee te maken hebt. De fonts die zij gebruikt zijn de New Yorks Times Sheltenham voor koppen en de New York Times Imperial voor de alineateksten. Dit font brengt een serieuze boodschap over, maar is neutraal in karakter. Hierdoor is het goed geschikt voor het schrijven van een nieuws-item zonder bevoorrechte mening.

Sans-serif

Een Sans-serif letter is er één zonder schreven. Deze letter kende haar opkomst toen we producten gingen ontwikkelen voor beeldschermen. In het begin waren de displays van dermate slechte kwaliteit dat de schreven niet duidelijk werden weergegeven en werd de letter onleesbaar. Het Sans-serif heeft haar thuis gevonden op het beeldscherm. Eén van de meest bekende Sans-serif letters is de Helvetica. Vaak worden Sans-serif letters op papier gebruikt om de nadruk te leggen. Dat wordt gedaan omdat deze letters ‘zwarter’ van kleur zijn – ze hebben een dikkere body. Daarnaast heeft een Sans-serif letter een modernere uitstraling en werkt goed op zowel grote als kleinere schermen.

typografie-apple
Afkomstig van Apple.com

Als Sans-serif voorbeeld nemen we Apple. Het font dat zij gebruiken is de San Francisco. Op hun website komt het karakter van de Sans-serif goed over. Het brengt een modern, technologisch en kwalitatief gevoel met zich mee. Bold, serieus, maar ook vriendelijk en helder. Wat opvalt is dat er verschillende nadrukken gelegd worden door te variëren met de dikte van de letters. Dit font is geschikt voor deze website, omdat het direct de boodschap en het karakter van Apple overbrengt.

Kunnen we dan stellen dat je een Sans-serif letter op het web moet gebruiken? Wellicht, dit is afhankelijk van het doeleinde van je website. Wil je bijvoorbeeld een nieuwsplatform opzetten waarop over serieuze zaken geschreven gaat worden? Dan is een Serif letter een uitstekende keuze. Gaat je keuze toch uit naar een blog over het laatste nieuws in technologiewereld? Dan zouden wij voor een Sans-serif letter kiezen!

Deze blog is een eerste in de reeks van blogs over design, typografie en UI/UX. In volgende blogs zullen er dan ook allerlei verschillende onderwerpen binnen deze categorieën behandeld gaan worden. Volgende week maken we jou blij met 5 Google fonts die je kunt gaan gebruiken in je volgende projecten. Hoe kijk jij naar het gebruik van typografie op het web? We zijn benieuwd naar je ideeën hierover. Laat het me weten via een berichtje op Facebook, Instagram of LinkedIn. Je kunt natuurlijk ook mailen naar [email protected]. Tot volgende week!

Meer te weten komen?

Als 730. vinden wij het delen van kennis en onze expertise enorm belangrijk. We houden je graag op de hoogte.