730. Blog

Thuiswerken, hoe doe je dat?

Ineens werkt een groot deel van Nederland thuis. Dit kan een grote aanpassing zijn. Routine, overleg met je collega’s en de vrijmibo: alles is anders. Als ZZP’er werk ik veel vanuit huis. Hierdoor heb ik in de loop der tijd het één en ander ontdekt. Om thuiswerken in deze tijd zo gemakkelijk mogelijk te maken: hier de belangrijkste tips en tools op een rijtje.

Houd je routine vast

Vaak heb je een vaste routine voor je werkdagen. Je staat op, je kleed je aan, drinkt een kop koffie bij je ontbijt en om 08:30 zit je op je werk. Het is slim om deze routine vast te houden, we weten immers allemaal hoe moeilijk het is om na een vakantie weer aan het werk te gaan. Met deze tips maak je het vasthouden van je routine gemakkelijker bij het thuiswerken:

  • Sta op hetzelfde tijdstip op als je gewoonlijk voor werk ook zou doen ⏰
  • Begin de dag met wat beweging. Dit hoeft niet veel te zijn, een beetje stretchen is ook fijn 🤸‍♂️
  • Doe kleding aan die je op een normale werkdag ook zou dragen 👔
  • Creëer een comfortabele werkplek 💻

Maak takenlijsten

Productief zijn begint met de juiste voorbereiding. Schrijf elke avond op wat je de volgende dag wilt doen. Dit kun je doen in de vorm van een lijstje of een urenplanning. De volgende ochtend kun je dit nog een keer doorlezen, zodat je weet waar je aan toe bent. Probeer hierbij de belangrijkste/grootste taken aan het begin van de dag te plannen. Dan ben je waarschijnlijk het actiefst. Een tip is om de lijstjes reëel te houden. Het niet af krijgen van taken kan averechts werken voor je motivatie.

Houd thuiswerken leuk

Een goed begin is het halve werk. Probeer dus eens wat meer tijd te nemen voor je ontbijt, in plaats van te haasten. Bij thuiswerken kan het! Het helpt ook om zo nu en dan een pauze in te lassen, elk uur een andere taak te doen of een frisse neus te halen (voor zover dat mogelijk is/mag ☝).

Tools voor thuiswerken

Om thuiswerken effectief te maken heb je het juiste gereedschap nodig. Vaak zul je hierin afhankelijk zijn van je werk/werkgever. Toch kan het handig zijn om wat extra’s achter de hand te hebben.

Voor het op afstand overleggen met collega’s:

  • Beschik je over Office 365? Dan is Microsoft Teams een erg goede oplossing.
  • Beschik je over een G-Suite account? Dan is Google Hangouts Meet een oplossing.
  • Heb je geen van bovenstaande? Dan is Zoom een (gratis!) oplossing.
  • Een project met collega’s waarvoor je taken en hun voortgang wil bijhouden? Dan is Trello een (gratis!) oplossing.

Hopelijk kun je met deze tips goed thuis aan de bak. Blijf binnen, houd anderhalve meter afstand, flatten the curve and stay safe!

Heb je andere tips die voor jou heel goed werken? Laat het me weten, ik ben benieuwd! 😄

Meer te weten komen?

Als 730. vinden wij het delen van kennis en onze expertise enorm belangrijk. We houden je graag op de hoogte.