730. Blog

Boost jouw online vindbaarheid met deze 5 tips!

Het is enorm belangrijk om online goed vindbaar te zijn als onderneming. Hoe komen potentiële klanten anders bij jou terecht? In deze blog vertel ik je hoe je ervoor zorgt dat je op het gebied van online vindbaarheid zo min mogelijk steken laat vallen. Zo zorg je ervoor dat je net zoals je ‘professionele’ concurrentie op-en-top vindbaar bent – waarschijnlijk zelfs beter!

Om het verhaal kracht bij te zetten gebruik ik voor deze blog onze expertisepagina van Digital Marketing als voorbeeld. Terwijl ik de belangrijke SEO-factoren toelicht, kijken we hoe goed wij onze zaken op orde hebben. Let’s go!

Zoekwoorddichtheid

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je zoekwoorddichtheid op orde is. De zoekwoorddichtheid is niets anders dan hoeveel procent van je tekst bestaat uit zoekwoorden. De formule is aantal zoekwoorden/totaalaantal woorden * 100. Gebruik je je zoekwoord te weinig, dan zal Google ze niet goed kunnen vinden. Gebruik je het zoekwoord te veel in je tekst, dan leest je tekst niet meer natuurlijk. Een zoekwoorddichtheid tussen de 0,5% en 2,5% is een prima combinatie tussen geoptimaliseerd en lekker leesbaar.

digital-marketing-trefwoorddichtheid-online-vindbaarheid
Op onze Digital Marketing pagina is te zien dat we een zoekwoorddichtheid van 2.4% hebben, wat voor zo’n korte pagina een prima percentage is!

Zoekwoord in meta-titel, -beschrijving en URL

Met je meta-informatie geef je een beknopte titel en beschrijving weer van je pagina. Daarnaast kun je er ook de slug (de url naar je pagina) in bijwerken. Google vindt het erg prettig wanneer je je zoekwoord in je titel (bij voorkeur vooraan de zin), beschrijvingen en in de url aangeeft. Ook hier gaat het weer om de ideale combinatie tussen wat Google fijn vindt en waarmee je potentiële klanten overtuigt naar je website te komen. Zorg er dus voor dat je je zoekwoorden in je meta-informatie verwerkt, maar doe het zo dat potentiële klanten gelokt worden en naar je website komen.

digital-marketing-meta-informatie-online-vindbaarheid
Als je de meta-informatie van onze Digital Marketing pagina bekijkt, zie je dat er geprobeerd is de potentiële klant te triggeren, maar wel volgens de SEO-regels. Google blij, wij blij.

Zoekwoord in je koppen

Naast dat je zoekwoorddichtheid op orde moet zijn en je zoekwoord moet terugkomen in je meta-informatie, is het ook belangrijk voor Google om te weten dat je zoekwoord in de titels van de tekst voorkomt. Dat betekent dat het zoekwoord een belangrijke rol speelt in de tekst, of beter nog: de tekst is compleet gewijd aan het zoekwoord. Zorg er daarom voor dat je zoekwoord sowieso in je H1-tags voorkomt en, afhankelijk van het aantal H2-tags, je ze op een mooie manier in je H2-tags verwerkt: hou het natuurlijk. Onze Digital Marketing pagina is vrij kort en bondig, wat SEO-technisch niet helemaal optimaal is (de minimumlengte is 300 woorden), maar het is toch belangrijk om het onderste uit de kan te halen.

digital-marketing-headings-online-vindbaarheid
Zoals je ziet bevat onze H1-tag het zoekwoord, en komt het zoekwoord terug in één van de twee H2-tag. Prima verhouding!

Twee afbeeldingen met zoekwoord in alt-attribuut

Eén afbeelding die betrekking heeft op het zoekwoord vindt Google al mooi, maar met minimaal twee afbeeldingen raak je toch een gevoelige snaar. Hou ook dit in natuurlijke verhoudingen en plaats niet enorm veel afbeeldingen om een klein stukje tekst. Gebruik afbeeldingen die de pagina de juiste sfeer meegeven of de tekst kracht bijzetten. Plaats vervolgens in het alt-attribuut een goede omschrijvende tekst van de afbeelding en gebruik hierin het zoekwoord. Hiermee zorg je er wederom voor dat mens en Google tevreden zijn.

Op onze Digital Marketing pagina gebruiken we twee afbeeldingen. Dit is mooi in evenwicht met de hoeveelheid tekst, geeft sfeer en zet de tekst wat kracht bij. Onze alt attributen zijn voor de ene afbeelding “digital marketing google analytics” en voor de ander “digital marketing tools”.

Backlinks -> online vindbaarheid

Misschien nog wel het belangrijkste punt waaraan Google kan zien hoe belangrijk jouw content is: backlinks. Een backlink is niets anders dan een andere website die naar jouw content linkt. Heb je veel backlinks? Dan is de kans groot dat Google jouw zoekresultaat boven een veel beter SEO-geoptimaliseerde tekst plaatst, puur omdat jouw autoriteit hoger is. Schrijf gastblogs, bied jouw blogs aan bij online platformen of verzin iets anders. Backlinks verzamelen kost tijd en geduld, maar zal het uiteindelijk waard zijn.

Onze Digital Marketing pagina heeft weinig backlinks. Om een beetje ‘vals te spelen’ kun je je blogs publiceren op online platformen als Medium (hebben wij ook!) en Tumblr en via die platformen linken naar jouw pagina.

De SEO-matrix

De websites die we ontwikkelen worden ondersteund door WordPress, vandaar dat we voor onze zoekmachine optimalisatie gebruik maken van de Yoast SEO plugin. Je kunt er gemakkelijk meta-informatie mee toevoegen aan je pagina’s en hij geeft je een checklist met aanwijzingen of je jouw SEO wel op orde hebt. Naast deze checklist meten wij onze pagina’s aan een uitgebreide checklist, de SEO-matrix. Deze wordt behandeld in de video’s van Paul Willems en helpt ons om onze pagina’s naar grotere hoogten te tillen!

Geïnteresseerd in de SEO-matrix? Stuur me even een mailtje!

Meer te weten komen?

Als 730. vinden wij het delen van kennis en onze expertise enorm belangrijk. We houden je graag op de hoogte.