730. Blog

Ons proces van idee naar uitvoering

Deze blog schrijf ik als momentopname voor mezelf. Ik zou hem 600 keer kunnen schrijven en iedere keer is anders (hoop ik). Hopelijk kijk ik over een tijd terug naar deze blog en zie ik waarin ik ben gegroeid en waarin ik al op het goede spoor zat. Ik hoop dat jullie waarde kunnen halen uit het lezen van mijn gedachtegang als het gaat om ideeën en ik ben erg benieuwd naar de manier waarop jullie met ideeën om gaan!

Hoe ideeën ontstaan

De beste ideeën ontstaan op momenten waarop je ze niet verwacht. Er gebeurt bijvoorbeeld iets om je heen, dat doet je denken aan iets anders en daardoor krijg een briljante ingeving. Zulke momenten zijn echter schaars. Je kunt ze niet forceren, maar je kunt je brein wel in een staat brengen die het bedenken van ideeën toegankelijker maakt. Deze staat heet “mind-wandering”. Je bereikt deze staat wanneer je niet op hoeft te letten en je lekker kunt staren. Bijvoorbeeld wanneer je in de bus zit, uit het raam staart, onder de douche staat of wanneer je leest. Daar herken ik mij wel in. Voor deze blog wil ik graag het idee ‘ het maken van een sterk netwerk met betrouwbare partners die goed zijn in wat ze doen’ (in de rest van de blog: netwerk-idee) als voorbeeld nemen.

Mijn ideeën komen vaak voort uit een “mind-wandering” staat, maar ook wanneer ik aan het werk ben. Het netwerk-idee is misschien wel een vanzelfsprekend idee, maar je moet je wel beseffen dat het een goed idee is en het ook uitvoeren. Dit netwerk-idee kwam bij me op terwijl ik aan het werk was. Al sinds ik digitale oplossingen bouw, werk ik hiervoor samen met Nick van TenHaveICT. Hij verzorgde (en verzorgt nog steeds) de hosting voor de digitale oplossing. Hier koos ik toen voor, omdat Nick goed is in wat hij doet. Een maand terug wilde GraphIT rebranden naar 730., maar wilde het er wel professioneel uit laten zien. Design is niet per se een van mijn sterke punten, dus hier had ik ook iemand voor nodig die goed is in wat hij doet. Gelukkig kende ik Carlo van de middelbare school en wilde hij me graag helpen. Wanneer iedereen die meewerkt aan een project écht goed is in wat hij doet, stijgen de waarde en de kwaliteit van de uitkomst van het project naar grotere hoogten.

Is het idee de moeite waard?

Voor een idee als het netwerk-idee is het vrij eenvoudig om in te schatten of het ‘de moeite waard’ is. Je verhoogt kwaliteit – en daarmee de waarde – van je product aanzienlijk door de onderdelen waar je zelf minder goed in bent in te laten vullen door mensen die er wel onwijs goed in zijn. Hierdoor kun je de klant verzekeren van kwaliteit, service en een op alle aspecten doordachte oplossing.

Heb je een concreter idee dat wat minder gemakkelijk op toegevoegde waarde te schatten is, dan zou je het volgende kunnen doen. Kijk of je het idee in zeven werkdagen in je eentje tot een functionerend prototype kunt brengen. Krijg je het binnen zeven werkdagen tot een aardig resultaat, dan zal het waarschijnlijk de moeite waard zijn om te perfectioneren en vervolgens te gebruiken. Lukt het je binnen zeven dagen niet om jouw idee te verwezenlijken? Geen paniek. Hou een lijstje bij van de ideeën die op die manier afgevallen zijn. Wanneer je denkt wel genoeg middelen te hebben om je idee te volbrengen, kom dan terug op je lijstje en probeer het opnieuw.

Het idee uitwerken

De uitwerking van je idee is niet hetzelfde als het uitvoeren ervan. Zie het uitwerken van je idee als het maken van een plan van aanpak voor een project. Om dit terug te koppelen op het netwerk-idee is het eigenlijk zo simpel als een profiel opstellen voor mijn partners. Waarom doen mijn partners wat ze doen? Waar moeten mijn partners aan voldoen? Welke aanpak moeten zij hebben? Wanneer ik het profiel van mijn partner voor mezelf duidelijk geschetst heb, is het slechts een kwestie van uitvoeren.

Waarom is het uitwerken van je idee zo belangrijk? Je zet voor jezelf alle stappen die nodig zijn om je idee te realiseren zo concreet mogelijk op papier. Op die manier zie je al snel of realistisch is. Ik probeer dan het hele traject van het uitvoeren van de uitwerking in mijn hoofd van A tot Z te doorlopen. Zo wil ik voorkomen dat ik dingen niet voorzien heb en dat ik bij de uitvoer alleen nog maar uit moet voeren en me niet druk hoef te maken om het plan.

Het idee uitvoeren

Wanneer na de uitwerking van het idee nog steeds blijkt dat het idee realistisch is en waarde creëert, voer ik hem uit. Wat het netwerk-idee betreft, was ik deze eigenlijk al aan het uitvoeren voordat ik besefte dat het een idee was. Nu ben ik echter nog steeds mijn netwerk aan het uitbreiden met betrouwbare partners die enorm goed zijn in wat ze doen. Het netwerk-idee heeft ook niet echt een einddoel. Het is meer een principe dat ik naleef en ik stop er mee als ik dat nodig vind.

Ten slotte – wanneer je helemaal enthousiast bent over je idee – hoef je het enkel nog maar uit te voeren. Door de grondige voorbereiding, gaat dit als het goed is redelijk soepel en is het wachten totdat het idee zijn vruchten af begint te werpen. Zit jij boordevol met ideeën en weet je soms niet wat je ermee aan moet? Hopelijk heb je wat inspiratie opgedaan door mijn gedachtegang. Zo ja, laat me dat even weten middels een reactie op Facebook, LinkedIn of een DM via Instagram!

Hoe ga jij om met jouw ideeën? Ik ben erg benieuwd!

Meer te weten komen?

Als 730. vinden wij het delen van kennis en onze expertise enorm belangrijk. We houden je graag op de hoogte.