730. Blog

Hooray – 730.Podcast S02E03

Level up! We gaan steeds harder met onze podgasten. Via Edwin van Moneybird werden we doorverwezen naar Theo Schroen. Theo begon met zijn compagnon Bas Sponselee de digitale product studio Liters. Dit bedrijf focust zich op het zo snel mogelijk tastbaar maken van een idee – in digitale vorm. Na een aantal jaar besloten ze dat het tijd was dit voor zichzelf te gaan doen. Ze bedachten iets voor zichzelf en gingen dit bouwen. Dit groeide uit tot Hooray.

Hooray is een alles-in-één HR-tool voor ondernemers. Maar hoe ontwikkel je nou een eigen digitaal product vanuit een bestaand bedrijf zonder externe financiering? Dat is waar we deze podcastaflevering op inzoomen. Theo neemt je vanaf stap 1 “Het idee bedenken” mee door hun proces en geeft je handige inzichten in hoe je dit ook zelf aan kunt pakken. In dit artikel vind je daar een kort overzicht van.

Stap 1 – Ideevorming

Alles valt of staat met het idee. Het belangrijkste is dat jouw idee een daadwerkelijk probleem oplost. Bepaal een thema (bijvoorbeeld MKB en juridische zaken) en denk na over gebruikersproblemen. Noteer deze en bijbehorende oplossingen op een handige manier – denk aan iets als Idea Napkin. Rangschik je problemen op impact versus haalbaarheid en bekijk welk probleem naar boven komt.

Stap 2 – Onderzoek

Op basis van het probleem dat je wilt oplossen ga je op onderzoek uit. Bekijk wie je doelgroep is en of er concurrenten zijn. Een handig hulpmiddel is het Business Canvas Model. Vul deze in en je krijgt goed totaalbeeld van je idee.

Stap 3 – Prototype en user feedback

Probeer je idee zo snel mogelijk visueel te maken. Dit brengt het tot leven! Het ontwerp gebruik je om in gesprek te gaan met je doelgroep en belanghebbenden. Luister naar ze en bepaal of je echt een probleem oplost. Nogmaals, dat is essentieel! Durf ook te vragen of ze zouden betalen voor je oplossing, en zo ja, hoeveel? Houd niet te hard vast aan je ideeën, luister naar de feedback en pas zo je idee aan om tot een waardevolle oplossing te komen.

Stap 4 – Valideer je idee

Nu ben je enthousiast; je lost echt een probleem op en je hebt je doelgroep helder! Eens kijken of men ook echt wil kopen. Een manier om dit te testen is door een landingspagina op te zetten met een “Gratis proberen formulier”. Na het invullen krijgt men te zien dat het product nog niet bestaat. Draai een (social media) campagne met die pagina als bestemming. Bij genoeg geïnteresseerden is je idee valide. Neem daarna contact op met die partijen, vertel je verhaal en bied ze bijvoorbeeld een voordelig pilot programma aan in ruil voor feedback (win-win!).

Stap 5 – Bouwen en lancering

Na al die validaties is het tijd om te bouwen. Zorg dat je een duidelijk MVP (Minimal Viable Product) bepaalt. Dat wil zeggen: een eerste versie van je product die zo klein is dat je deze snel kunt bouwen, maar wel zo groot dat je een probleem oplost. Doordat je al een groep leads (uit stap 4) hebt kun je op basis van hun feedback en jouw propositie een MVP bepalen.

Stap 6 – Verzamel feedback

De makkelijkste manier om de wens van je klant in kaart te brengen is door te luisteren naar de feedback. Overal komt feedback vandaan: verkoopgesprekken, adviseurs, chat, mail, feedback-button of vanuit je eigen team. Zorg ervoor dat iedereen weet wat er speelt en administreer de feedback zo dat het te segmenteren en te filteren is. Bekijk de feedback regelmatig om zo up-to-date te blijven en te bepalen welke functionaliteiten je gaat bouwen. Meer weten hoe Hooray feedback van hun gebruikers verzamelt en gebruikt? Check hun blog succesvol samen bouwen aan Hooray.

Stap 7 – Bouw een sales funnel

Je product is nu klaar om te vermarkten. Zorg dat je dit proces meetbaar maakt. Zet je funnel stapsgewijs op, zodat je kunt zien waar je mensen kwijt raakt en waar je kunt optimaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar het AAARR-model. Zorg dat je de funnel zo bouwt dat je kleine proefjes kunt doen om te zien wat werkt en wat niet, om zo tot het beste resultaat te komen. Grootste voordeel aan totale meetbaarheid: je weet hoeveel het kost om een klant binnen te halen. Dat is dan weer interessante info voor investeerders!

Hopelijk vond je dit stappenplan waardevol! Mocht je een startende onderneming (jonger dan 2 jaar) hebben, dan heeft Hooray een mooie deal voor je. Via het Hooray Start-up Programma ontvang je 50% korting op je eerste jaar Hooray. Ideaal!

Meer te weten komen?

Als 730. vinden wij het delen van kennis en onze expertise enorm belangrijk. We houden je graag op de hoogte.